SU- representanter

SU- representanter barnehageåret 2023/2024
(Nytt valg av SU velges på høstens foreldremøte)

Sissel Anita Finstad (foreldrerepresentant, SU leder)
Thea Johanne Larsson (foreldrerepresentant, Kongla)
Eli Beate Vardebakken (ansatt representant)
Ida Christine Brandsrød (ansatt representant)

Daglig leder er fast medlem og representerer eier

Saker kan meldes til:
styrer@furunabben.no
theajohanne@hotmail.com

Samarbeidsutvalget i Furunabben barnehage SA(SU)

SU skal først og fremt ivareta samarbeidet mellom barnehagen og foreldrene, og er i følge forskriftene til barnehageloven et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ for partene som på ulike måter har et ansvar for barnehagens drift og innhold.

• Som rådgivende organ skal utvalget brukes aktivt i ulike spørsmål som angår barnehagen.
På grunnlag av sine ulike ståsteder i forhold til barnehagen kan representantene i utvalget gi råd og komme med innspill. Som kontaktsøkende organ skal utvalget jobbe aktivt for å sette i gang tiltak som kan skape kontakt mellom de ulike partene som er knyttet til barnehagen.
Dugnader, temakvelder og ulike markeringer sammen med barna, er eksempler på slike tiltak.

Som kontaktsøkende organ har samarbeidsutvalget også et ansvar for at barnehagen er
kontaktskapende i forhold til lokalsamfunnet.

• Som samordnende organ skal utvalget i ulike sammenhenger, også der det oppstår konflikter, arbeide for å finne frem til felles løsninger.

I følge forskriftene til barnehageloven er samarbeidsutvalgets oppgaver følgende:

• Samarbeidsutvalget skal særlig være med på å drøfte barnehagens ideelle grunnlag. Det innebærer at det skal drøfte praktiseringen av formålet innenfor de rammene som er gitt av formålsbestemmelsen, rammeplanen, eierens tilpasning av rammeplanen til lokale forhold og eventuelle særlige bestemmelser om livssyn.

• I tillegg til å være et kontaktskapende organ for partene i barnehagen, skal utvalget også
arbeide for å fremme kontakt mellom barnehagen og lokalsamfunnet.

• Samarbeidsutvalget for hver barnehage skal fastsette en årsplan for den pedagogiske
virksomheten. Det innebærer at utvalget aktivt skal være med å utforme innholdet i
årsplanen.

• Barnehagens eier har etter barnehagelovens bestemmelser plikt til å foreligge viktige saker for samarbeidsutvalget. Det er saker som er viktige for barnehagens innhold, virksomheten og forholdet til foreldrene, barnehagen eller lokalsamfunnet. Slike saker er blant annet forslag til budsjett, driftsendringer og utnyttelse av ute- og innearealer.

• Samarbeidsutvalget skal påpeke overfor eier, og kan melde ifra til kommunen eller fylkesmannen som tilsynsmyndighet, dersom barnehagen ikke drives innfor de rammene som settes av gjeldende lover, forskrifter, barnehagens vedtekter og barnehagens budsjett.

Samarbeidsutvalget består av like mange foreldrerepresentanter som ansatt representanter. Furunabben barnehage SA skal ha en foreldrerepresentant/ ansatt representant fra hver avdeling. Daglig leder er eiers representant i SU, og som eiers representant har daglig leder stemme-, møte-, tale- og forslagsrett i SU.