Informasjon
Bærekraft og natur i barnehagen
-å ta vare på i fokus-
Hos oss er vi spesielt opptatt av «å ta vare på». Dette mener vi kan gjøres ved å gi barna gode naturopplevelser og lære de om bærekraftig utvikling. Vi håper at disse erfaringene vil være med på å gi barna gode holdninger både nå og til bærekraft og til naturen også senere i livet.
Vi voksne er klar over at vi skal være gode forbilder og vise vei sammen med barna slik at de vil forstå og bruke egne evner til å ta vare på seg selv, andre og omgivelsene.
Gjennom dette bevisste arbeidet med bærekraftig utvikling sammen med barna håper vi at vi danner empatiske, omsorgsfulle og ansvarsfulle mennesker. Det å vise evne til empati, være god med og forstå andre synes vi er gode sosiale ferdigheter som vi ønsker at barna skal ta med seg i eget liv- både i barndommen, men også i inn i voksenlivet.
Hvordan skal så dette foregå?
Vi mener at læring skjer best sammen med andre. Gode læringssituasjoner skal inneholde barns mulighet til å medvirke, og de skal kjenne på mye mestring. Læringen skal kreve noe av en, den skal fremme nysgjerrighet og utforskertrang. Hos oss skal vi undre oss sammen over stort og smått.
Rammeplanen for barnehager sier at bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorden slik vi kjenner det. Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå at dagens handlinger har konsekvenser for
fremtiden (kd, 2017,s.10). For å arbeide målrettet har Furunabben barnehage SA begynt arbeidet med å bli en «grønt-flagg» sertifisert barnehage.
I modellen Grønt flagg er målsettingen rettet mot både holdninger og handlinger. Det er et effektivt virkemiddel for å innføre kontinuerlig miljøundervisning for bærekraftig utvikling i skoler og barnehager. Modellen har 7 kriterier og tilnærmingen er at både barn og voksne involveres i aktive og praktiske tiltak som bidrar til å fremme fokus på bærekraftig utvikling nå og i fremtiden.
Vi skal gjennom året blant annet arbeide med gode vaner og gode mikrovaner. De små justeringene vi får til her og nå bidrar til både gode vaner og riktige handlinger. Riktige handlinger gjør at også helt små barn får forståelse for miljøet.
Bærekraft i mat og matsvinn
Det å ha minst mulig matsvinn er en av mikrovanene våre. Vi er nøye med innkjøp og matlaging, og hvordan vi behandler rester. Vi ønsker å bruke norske produkter så langt det lar seg gjøre og på den måten ivareta globale forhold som forurensning, ressursbruk o.l.
Vi er så smått i gang med en liten kjøkkenhage. Her dyrker vi frem grønnsaker til bruk i matlaging og til å gi barna ett nært og godt forhold til egendyrket mat.
Barnehagen har videre ett matbudsjett som vi forholder oss til og det er derfor vi tar så smarte valg som vi kan når det kommer til innkjøp.
Kokken hos oss (50% stilling) har nylig vært på kurs i fiskesprell. Vi tar med oss inspirasjonen om mer bruk av fisk og sjømat i barnehagen.
Egenledelse i lek og læring
Barn bruker en rekke mentale verktøy når de løser sine dagligdagse utfordringer. De må kunne starte opp, planlegge og organisere egen atferd. De må også kunne regulere egne følelser i ulike situasjoner og være fleksible nok til å prøve ut forskjellige løsninger når det kreves av dem. Dette er avgjørende funksjoner for læring og mestring i lek og daglige aktiviteter, og en viktig forutsetning for utvikling av vennskap og god sosial kompetanse.
Mer enn noen gang har vi også ett samfunn som krever av oss at det å være både barn og voksne, krever at vi har evnen til en positiv utvikling ved at vi klarer å tilpasse oss nye utfordringer og krevende situasjoner. Hos oss mener vi at det er en viktig forutsetning å kunne både i barnehagen, men også til å ta med seg videre i livet.
Videre har egenledelse i lek innvirkning på barnets helhetlige utvikling: sosialt, språklig, intellektuelt, motorisk og emosjonelt og kan utvikles gjennom barnets iboende ressurser i lek.
Begrepet egenledelse innebærer barnets evne til å regulere, utvikle og stimulere de funksjoner og ferdigheter som inngår i begrepet egenledelse. Disse funksjonene/ferdighetene er: planlegging, organisering, arbeidshukommelse, igangsetting, fleksibilitet, selvregulering og selvmonitorering. Utvikling av egenledelse foregår hele livet og hjernen er egenledelsens viktigste overordnede styringsfunksjon. Ett verktøy for å lære, og utvikle denne evnen til egenledelse er gjennom bruk av egenledelsesfunksjonene i lek, særlig rollelek.
Egenledelse er ett kompetanseprosjekt som skal gi kunnskap om hvordan ulike deler av barns utvikling skjer gjennom egenledelsesfunksjoner. Dette mener vi kan best ivaretas ved hjelp av lek og naturlige aktiviteter i barnehagen. Egenledelse er avgjørende for sosialt samspill, deltagelse og medvirkning i barnehagen. Disse funksjonene er også med å danne et godt grunnlag for utvikling av vennskap. Nyere forskning tyder på at egenledelsesevnen er viktigere enn intelligens og sosialøkonomisk bakgrunn for mestring av skolen.
Egenledelse handler også om
- Lese og forstå signaler
- kontrollere følelsesmessige reaksjoner og sosial samhandling
- lære av konsekvenser og kunne tilpasse atferden etter konsekvensene
- refleksjon og opplevelse av personlig identitet
Egenledelseshjulet er inndelt i:
hvordan vi utnytter vår mentale kapasitet
- Planlegging
- Organisering
- Arbeidshukommelse
og hvordan vi er sammen med andre
- Igangsetting
- Fleksibilitet
- Selvregulering
- Selv-monitorering
Lek i barnehagen- Udir kompetansepakke
Barnehagen jobber med Udir sin kompetansepakke om «barns lek» gjennom barnehageåret. Målet med kompetansepakker er å skape en god kollektiv kompetanse og utvikle barnehagen i tråd med sentralt lovverk, slik som rammeplanen for barnehager.
I Furunabben barnehage ønsker vi at barn skal ha gode vilkår for lek og vennskap, og barnehagen skal fremme et godt læringsmiljø. Kompetansepakken har moduler som hjelper personalet i barnehagen med å tilrettelegge for nettopp det.
Hos oss legger vi opp til å ha spesielt økt fokus på viktigheten av voksenrollen i barns lek. Vi vet hvor mye det betyr med gode relasjoner og være gode rollemodeller for barn.
Informasjon kommer
https://www.gledingskole.no/barnehage
Mer informasjon kommer
https://www.gledingskole.no/barnehage
Mer informasjon kommer
Mer informasjon kommer
Mer informasjon kommer