Barnehagens organisering

Furunabben Barnehage SA er organisert som et samvirkeforetak uten andelsinnskudd. Andelseierne i barnehagen er foreldre til barn i barnehagen. Andelseierne har ikke personlig ansvar for barnehagens forpliktelser.

I dag går det 58 barn i barnehagen. Barna er fordelt på 3 avdelinger. Førskolegruppa (barn på 5-6 år), Stubben (barn på 2-4 år) og Kongla (alder 1-2 år).

Furunabben Barnehage omsetter for ca 10 mill pr år og har ca 20 årsverk. Foretakets formål er å eie og drive barnehagen til det beste for medlemmene og deres barn. Formålet er ikke kapitalavkastning til medlemmende.

Furunabben er organisert slik:

Årsmøte: Er øverste myndighet i barnehagen. Årsmøte skal ta opp lovbestemte saker og behandle eventuelle vedtektsendringer. Barnehagens vedtekter finner dere på MyKid og foretakets hjemmeside. Styret og andelseierne er de som har mulighet til å komme med forslag til vedtektsendringer til årsmøte. Forslag til vedtektsendringer meldes skriftlig inn til styret innen angitt dato ihht forhåndsvarsel til årsmøte. I tillegg er saker som godkjenning av årsregnskap, valg av styret, valgkomite og revisor lovbestemte årsmøtesaker. Årsmøte i Furunabben Barnehage er hvert år i starten av mai.

Valgkomiteen: Valgkomiteens oppgaver er å finne personer de anser som best egnet til et styreverv og innstille dem ovenfor årsmøtet. Valgkomiteen er et uavhengig organ og velges av årsmøtet. I valgkomiteen sitter det 2 foreldrerepresentanter og 1 ansattrepresentant. Styret og daglig leder kan ikke sitte i valgkomiteen.

Styret: Styret i Furunabben Barnehage består av 6 medlemmer herav 4 foreldrerepresentanter og 2 ansattrepresentanter.  Styrets viktigste oppgaver er

• å føre tilsyn med at foretakets aktivitet drives ihht til gjeldende lovverk og vedtekter.
  • å holde seg orientert om økonomien i foretaket inkl formuesforvaltning.
  • å påse at foretaket har en forsvarlig egenkapital og likviditet i forhold til omfang og risiko.
  • å påse at foretaket har tilstrekkelige planer, budsjett, økonomiske rapporter og retningslinjer.
  • å føre tilsyn med daglig ledelse og foretaket ellers, herunder forsvarlig organisering og kvalifisert personell.
  • ansette/avsette daglig leder.
  • personalansvar ovenfor daglig leder.

Samtlige styremedlemmer har et personlig ansvar når man påtar seg et styreverv, dvs at styremedlemmene kan gjøres erstatningsansvarlige for skade som de i sin rolle har påført foretaket, andelseiere og andre.

Daglig leder: Daglig leder sine ansvarsområder er blant annet:

• ansvar for den daglige driften i foretaket.
  • følge de retningslinjer som er pålagt av styret.
  • sørge for at regnskapet til foretaket er i samsvar med lover og forskrifter inkl formuesforvaltning.
  • rapporteringsansvar ovenfor styret.
  • forberede saksliste i styremøter i samarbeid med styreleder.
  • fremlegge saker i styremøter på en slik måte at styret har fullstendig og korrekt beslutningsgrunnlag.
  • personalansvar ovenfor ansatte.

Andre lovpålagte organer:

Foreldrerådet: Et lovpålagt organ som består av samtlige foreldrene i barnehagen. Her kan foreldrene møtes og diskutere ønsker og behov og komme med forslag til barnehagen. Typiske oppgaver er å bidra til å skape et godt miljø for barna og velge representanter til samarbeidsutvalget. Det er leder i samarbeidsutvalget som leder dette møtet.

Samarbeidsutvalget: I samarbeidsutvalget møtes foreldre, ansatte og daglig leder for å diskutere saker som påvirker barnas hverdag. Her settes standarden mellom samspillet mellom hjem og barnehage.

Samarbeidsutvalget skal bestå av like mange foreldre og barnehageansatte. Daglig leder har ansvaret for å opprette utvalget og innkalle til møter, men det er kun foreldre og ansatte som har stemmerett. Barnehageeieren kan være med i samarbeidsutvalget, men kan ikke ha flere representanter enn de andre gruppene. Barnehageeieren har ikke stemmerett.

Vanlige oppgaver i samarbeidsutvalget er:

• Komme med råd og innspill til hverdagen i barnehagen.
  • Arrangere dugnader eller temakvelder som skaper tettere bånd mellom barnehagen og hjemmet.
  • Bidra til å løse konflikter på en god måte.
  • Diskutere barnehagens ideelle grunnlag og hvordan barnehagens formål ivaretas.
  • Godkjenning av årsplan.

FAU: Det er foreldrerådet- altså foreldrene i barnehagen som avgjør om de ønsker FAU- foreldrerådets arbeidsutvalg i barnehagen. I motsetning til SU så er ikke FAU et lovpålagt utvalg, men likevel er det mange barnehager som velger å opprette ett FAU.

• Det er foreldrerådet som avgjør om de ønsket ett FAU, dette blir opp til hver enkelt foreldregruppe.
  • Oftest velges representanter fra alle avdelingene i barnehagen.
  • FAU skal være bindeleddet mellom foreldrene og barnehagen i saker som angår fler enn kun eget barn.
  • FAU skal fremme foreldregruppas fellesinteresser overfor barnehagen og jobbe for et godt barnehagemiljø
  • Det skal utarbeides vedtekter for FAU, de bør være beskrivende for hva FAU har som ansvar og mandat.
  • FAU tar opp saker foreldrene melder inn og kan formidle videre til SU.

Når man påtar seg et verv i Furunabben barnehage SA forventes det at man setter seg godt inn ansvaret vervet innehar og utøver vervet ihht til gjeldende lovverk og retningslinjer.

Er det noen spørsmål til overstående vennligst ta kontant med styret i Furunabben Barnehage v/ Ann-Jeanette Magnor, tlf 916 62 538 eller Sara Harriet Korsmo, tlf 476 32 676.