Hva tilbyr vi?

Uteområdet i barnehagen vår er stort og fint med mange lekeapparater, ball-binge og egen grillhytte som er flittig i bruk. Våren 2020 tok vi i bruk ett nytt uteområde med egen hytte på. Hytta brukes som en del av barnehagens inne-areal.

Vi har to fine områder i Solvang-skogen, som vi bruker mye, en med grillplass og en med egen gapahuk. Der har vi laget en del natur-lekeapparater.

Vi har egen minibuss til å reise på lengre turer. Førskolebarna i barnehagen bruker minibussen mest, men de andre (unntatt de aller yngste) bruker også minibussen ukentlig.

I tillegg bruker vi nærområdet til barnehagen når vi er på tur, som idrettsplassen, kjærlighetsstien (Ole`s plass), biblioteket og skolen.

Vi har fokus på å være mye på tur og vi er glade i fysisk aktivitet.

På denne måten ivaretar vi rammeplanens føringer, ved at barna blir kjent med eget nærmiljø, og at barnehagen skal være en arena for fysisk aktivitet og fremme barns bevegelsesglede og motoriske utvikling.

Visjon:

«MED LEKEN TILSTEDE SKAPER VI HVERDAGSGLEDE OG SAMMEN GIR VI BARNA EN VERDIFULL BARNDOM».

I Furunabben barnehage har vi ett motto om å alltid ha med oss leken fordi vi vet hvor viktig den er for barn og deres barndom. Leken er utviklende for læring, trivsel og mestring. Gjennom lek og relasjoner får barnet omsorg og trygghet til å danne det beste grunnlaget for å skape seg ett godt liv. Hos oss vet vi at lek gjennom godt relasjonsarbeid gir kvalitet i barnehagen.

Verdier og mål:

VÅRE VERDIER

Våre verdier skal være vår inspirasjon til å oppnå vår visjon. Verdiene skal vi ha med oss i det daglige som en kulturbærer for å jobbe etter hva vi står for, hva vi tror på og hva som er det aller viktigste for oss.

Våre verdier er: FELLESKAP – OMSORGSFULLE, LEKENDE OG TRYGGE VOKSNE.

I vårt daglige arbeid har vi som overordnet mål barnets beste. Det er derfor vi har satt oss som mål at vi ønsker at:

• Alle barn i Furunabben skal oppleve en trygg og god barndom

• Trives i lek og sammen med andre

• Utvikler ett positivt syn på livet og på seg selv

• Er nysgjerrige og forskende

• Lærer seg å ta vare på seg selv og andre

BARN OG BARNDOM

Vi i Furunabben barnehage ønsker at alle barn skal ha de beste forutsetninger for å klare seg godt i livet. Derfor ser vi hvert enkelt barn som unikt der det har sine egne tanker og meninger, handler og har en væremåte som er seg selv lik, har egen kultur og forholder seg til verden på sin egen måte som er annerledes enn for måten en voksen forholder seg til verden på.

Samtidig er barn også mennesker som vokser opp med forskjellig bakgrunn i kultur, familie og identitet.

Vi i Furunabben ser på barndom i seg selv som en viktig og verdifull periode av ett menneskes liv. Derfor vil vi gjennom de årene barnet er i barnehagen hos oss passe på å anerkjenne barndommens egenverdi og gi den sin rettmessige plass. Ivaretakelse av barnets beste skal stå i fokus og vi skal innenfor de rammene vi ønsker gi barnet et miljø som fremmer utvikling og læring både i ett personlig og sosialt perspektiv.

Bildet viser en jente som tegner

Test 1

«Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis